Tym samym redakcja oraz CustomerMatters i Webankieta.pl chcą sprawdzić, jakie drogi wybrały firmy w Polsce – zarówno te oparte na ojczystym kapitale, jak i te wspierane przez międzynarodowych właścicieli, jakich narzędzi używają by zarządzać doświadczeniami swoich klientów, z jakimi wyzwaniami się mierzą oraz jakim doświadczeniem mogą się podzielić z tymi, którzy są na początku swojej drogi?

Polska to specyficzny rynek

W wielu aspektach Polska to specyficzny rynek. Widać to chociażby wyraźnie w trakcie wakacyjnych wojaży. W niewielu krajach, tak jak w Polsce, można się obejść całkowicie bez gotówki, nie wszędzie mamy dostęp do szybkiego, mocnego sygnału internetu. Wygląda też na to, że Polska idzie swoją własną ścieżką transformacji firm w proklienckie, szybko reagujące organizacje. Wiemy, że jest wiele polskich spółek, które wiodą prym w swoich międzynarodowych grupach kapitałowych jeśli chodzi o używane narzędzia diagnozowania doświadczeń, zaawansowane procesy zamkniętej pętli usprawnień itp. Wiemy, że są polskie firmy, które dzięki swojemu pomysłowi na rozwój oparty na słuchaniu klientów albo oparły się globalnej konkurencji (Allegro) albo z powodzeniem podbijają rynki innych krajów (InPost). Ale wiemy też, że wciąż wiele firm jest na początku proklienckiej drogi. Dopiero ogranizują swoje siły i środki, żeby się przegrupować, żeby lepiej poznać i zrozumieć swojego klienta. Żeby efektywniej prowadzić biznes.

Zagranica przebadana, Polska nie

Rynek amerykański, ale także brytyjski, kanadyjski, australijski, japoński czy niemiecki od lat są badane przez Qualitrics XM Institute, czyli jednostkę prowadzoną przez Bruce’a Temkina (jednego z twórców podejścia zarządzania doświadczeniami klienta). Jednostka ta oferuje szeroki dostęp do wiedzy o narzędziach CX i najlepszych praktykach CXM. W badaniach tych Qualtrics XM Institute sprawdza między innymi, na ile firmy z danego rynku koncentrują się bardziej na badaniu i poprawianiu doświadczeń klientów, czy może interesuje je przede wszystkim doświadczenie pracowników. Pyta o narzędzia, o organizację pracy w firmie klientocentrycznej.
Dziś chcemy podjąć próbę zbadania rynku w Polsce. Chcemy dać CX managerom i prezesom wiedzę o tym, jakie praktyki i narzędzia są wykorzystywane, jakie trendy możemy zaobserwować, jakie trudności należy przewidzieć. Jest to pierwsze takie badanie na naszym rynku, ale mamy nadzieję, że nie ostatnie. Że podobnie, jak nasi koledzy z innych krajów, chętnie podzielimy się informacjami. Badanie jest anonimowe. Nie dotyczy żadnych informacji wrażliwych. Wyniki będą prezentowane jako dane zbiorcze i mają być pomocą dla wszystkich CX managerów i szefów firm zainteresowanych prowadzeniem biznesu w bardziej celowany sposób.

Aby wziąć udzaił w badaniu, należy wejść na stronę badania.cxmanager.pl i kliknąć WEŹ UDZIAŁ W BADANIU