Jasno określona i skutecznie wdrożona strategia CX jest wyróżnikiem firm kojarzonych z najlepszymi doświadczeniami i lojalnością klientów oraz największą dojrzałością CX-ową. Trzeba jednak zauważyć, że zarówno rozumienie pojęcia strategii CX, jak i koncepcje sposobów jej wypracowywania to przykłady zadziwiającej różnorodności pomysłów i idei. Postanowiłam zatem zastanowić się, co według mnie sprawia, że przyjęta strategia CX nie pozostaje pustym sloganem, rzeczywiście żyje w firmie i jest skutecznie realizowana. Zauważam 3 podstawowe elementy takiej skutecznej strategii CX:
-
definiuje cele, jakie firma chce osiągnąć w zakresie dostarczania doświadczeń klientom i pomaga dokonywać wyboru wtedy, gdy ograniczenia finansowo-organizacyjne nie pozwalają być prymusem we wszystkim (wizja CX),
-
określa, w jaki sposób firma chce osiągnąć te cele, czyli jak zamierza zarządzać doświadczeniami klientów (obszar CX Management),
-
określa, jak firma zamierza budować i rozwijać swoją zdolność do pracy w podejściu CX i dostarczania zaplanowanych doświadczeń (obszar CX Governance).
W praktyce stworzenie takiej strategii oznacza konieczność wykonania przez organizację co najmniej 5 kroków, które pozwolą nie tylko wyznaczyć sobie cele i określić miary sukcesu, ale też właściwie przygotować firmę do działania w podejściu CX i realizowania założonych celów.
Krok 1: Określenie wizji CX (ogólnej deklaracji)
Wizja CX powinna być deklaracją, kierunkowskazem dla całej organizacji i definiować, jakie doświadczenia chce ona zapewniać klientom lub inaczej, z jakiego powodu klienci mieliby chcieć zbudować relację z nią, a nie z konkurencją.
Jestem zwolennikiem opierania jej na najważniejszych, rzeczywistych potrzebach klientów danej firmy. Rzeczywistych, czyli na przykład zidentyfikowanych w procesie mapowania podróży/ścieżki klienta. Chociaż trzeba zauważyć, że można wymienić szereg „uniwersalnych” potrzeb klientów i bardzo często wizje CX na nich bazują. Klienci prawie zawsze chcą, żeby było:
-
szybko – nie lubią czekać, chcą krótkiego czasu reakcji, natychmiastowej dostępności usług i sprawnej obsługi (np. bez kolejek);
-
łatwo – nie chcą czytać instrukcji, frustrują się, gdy muszą powtarzać jakieś działania, doceniają, gdy firma zdejmuje im z głowy jakiś problem;
-
miło – chcą czuć się dobrze traktowani, mile widziani. Rozpoznawani! Nie chcą być numerem klienta, petentem. Chcą mieć wybór i wpływ;
-
spójnie – niezależnie od tego, czy klient kontaktuje się z firmą przez stronę internetową, aplikację czy sklep/punkt stacjonarny, chce jednolitego poziomu obsługi;
-
innowacyjnie – klienci oczekują nowoczesnych technologii i wygodnych rozwiązań, takich jak samoobsługa, sztuczna inteligencja czy automatyzacja;
-
transparentnie i uczciwie – klienci chcą mieć poczucie, że mogą zaufać firmie, bo dotrzymuje obietnic, nie ukrywa informacji, mówi jak jest.
Można zatem oprzeć się na tym katalogu tworząc wizję CX i tym samym obietnice dla klientów, ale pod warunkiem, że jesteśmy w stanie określić, co jest ważne dla naszych obecnych czy potencjalnych klientów. Bo wizja CX powinna być w miarę prosta i adresować te najważniejsze potrzeby czy aspiracje...C
Cała treść artykułu na łamach marcowo-kwietniowego numeru magazynu "Customer Experience Manager".