AI – mistrz gromadzenia i analizy danych o zachowaniach
Jedną z największych zalet sztucznej inteligencji jest jej zdolność do gromadzenia, analizowania i wizualizowania ogromnych ilości danych. Jeżeli chcemy przeprowadzić szeroką diagnozę różnorodnych zachowań różnorodnych klientów, to możliwości wykorzystania uczącego się algorytmu mogą być rzeczywiście ogromne. AI potrafi identyfikować trendy, wzorce i zależności, które dla człowieka mogłyby pozostać niewidoczne. Na przykład AI może analizować dane z serwisów internetowych, aplikacji mobilnych, programów lojalnościowych i mediów społecznościowych, aby zbudować profil klienta i zrozumieć jego wzorzec zachowania. Dzięki temu firmy mogą uzyskać szczegółowy obraz różnych etapów Customer Journey swoich klientów. Mogą dostać odpowiedź na to, które elementy procesu prowadzą klientów do decyzji zakupowych przynoszących korzyść firmie, a które elementy procesu powodują, że klienci rezygnują z zakupu lub w ogóle kończą relację z firmą. Dzięki temu firmy mogą przewidywać zachowania klientów i podejmować bardziej efektywne działania marketingowe i sprzedażowe. Na przykład AI może pomóc firmie w identyfikacji grupy klientów, którzy są najbardziej skłonni do zakupu określonego produktu. Informacje te mogą być następnie wykorzystane do kierowania do tej grupy spersonalizowanych reklam i ofert. Mogą też pomóc zaprojektować najbardziej „skuteczny” przebieg procesu, który będzie maksymalizował zyski firmy.
AI czy wielki brat?
Nic nie stoi na przeszkodzie, by taką wizualizację ścieżki klienta uzyskać właściwie w czasie rzeczywistym. Jeśli na przykład mamy do czynienia z biznesem e-commerce, to dzięki sztucznej inteligencji możemy na bieżąco obserwować jak wygląda podróż klienta przez proces zakupowy. Możemy na bieżąco odbierać i automatycznie obsługiwać alerty ostrzegające, że pojawia się wzór zachowania, który wcześniej został zidentyfikowany jako prowadzący do utraty klienta...
Cały artykuł dostępny na łamach trzeciego numeru magazynu "Customer Experience Manager".