Dynamiczny rozwój chmury, ale i wyzwania z tym związane

Według prognozy IDC – Worldwide Sovereign Cloud Market Forecast na lata 2022–2027, całkowite wydatki na różnorodne rozwiązania chmurowe osiągną w tym czasie skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) 26,6 proc. Świadczy to o dynamicznym wzroście i rozwoju chmury. Jak wynika z badania IDC, głównymi czynnikami napędzającymi działania użytkowników z różnych branż są przede wszystkim coraz szersze wykorzystanie chmury obliczeniowej i konieczność zwiększenia poziomu cyberbezpieczeństwa, ale także potrzeba przetwarzania danych z różnych źródeł i ich przejrzystej wizualizacji.

- Adopcja rozwiązań chmurowych daje firmom pełnię możliwości wykorzystania swoich zasobów danych. Wiąże się również z koniecznością wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń i taktyk chroniących organizacje przed hakerami i cyberprzestępcami – tłumaczy Mikołaj Zaleski, senior manager odpowiedzialny w NTT DATA za obszar CX.

Okazuje się, co potwierdzają informacje z raportu IDC, że obecność w chmurze stanowi obecnie poważne wyzwanie dla wszystkich branż – nie tylko sektorów regulowanych.

Blisko 100 proc. firm interesuje się generatywną sztuczną inteligencją – nie ma AI bez danych i… chmury

Z badania przeprowadzonego przez firmę Forrester Consulting na zlecenie NTT DATA wynika natomiast, że 96 proc. respondentów potwierdza, iż ​​ich organizacja podejmuje kroki mające na celu poprawę zdolności do przyjęcia i wykorzystania możliwości GenAI. Świadczy to o tym, że biznes rozumie korzyści płynące ze sztucznej inteligencji. Mimo podjętych kroków w kierunku wdrożenia czy zaimplementowania rozwiązań wykorzystujących tę technologię, ponad połowa przedstawicieli firm (55 proc.), widzi także, że ich organizacje nie znajdują się jeszcze na poziomie niezbędnym do tego, żeby działy IT mogły wspierać i skalować wykorzystanie technologii AI w całej firmie.

- Badanie Forrestera na zlecenie NTT DATA pokazuje również, że 80 proc. przedstawicieli biznesu uważa, iż ​​współpraca z zewnętrznymi dostawcami usług może pomóc ich firmom skuteczniej skalować generatywną sztuczną inteligencję. Rozwiązaniem jest przeniesienie zasobów firmowych do chmury. Istotną rolę odgrywa tutaj doświadczenie i pozycja integratora, który zawsze wybiera najkorzystniejsze rozwiązania dla firm, często miksując dostępne możliwości dostarczane od takich podmiotów, jak np. Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure czy Google Cloud Platform – wyjaśnia Mikołaj Zaleski.

Współpraca różnych stron pomaga realizować cele strategiczne firm. 61 proc. respondentów biorących udział w badaniu Forrester Consulting widzi, że tego typu kooperacja przyspiesza wprowadzenie produktu na rynek, a 59 proc. zauważa wzrost produktywności w dostarczaniu oprogramowania.

W 86 proc. firm poziom EX jest wciąż niski

- Technologia jest oczywiście czymś, co przyspiesza rozwój biznesu, pozwalając wejść firmom na jeszcze wyższy poziom. Nie należy jednak zapominać o roli feedbacku, czyli o analizie nieustrukturyzowanych danych z niezamówionego głosu klienta. No i zdecydowanie musimy weryfikować wpływ emocji klientów na całej ścieżce życia klienta, ze szczególnym uwzględnieniem etapów pozakupowych – wyjaśnia Justyna Jakubczyk, konsultantka, strateżka Customer Experience, właścicielka CX House.

Jak wynika z globalnego raportu na temat Customer Experience 2023 pt. „Rola sztucznej inteligencji, technologii chmurowych i employee experience w kształtowaniu przyszłości obsługi klienta”, kluczowa dla rozwoju przedsiębiorstw relacja między CX, EX oraz rentownością przekłada się na rosnącą potrzebę spójnej strategii. Ponad 90 proc. uczestników powyższego badania autorstwa NTT DATA uważa, że udoskonalanie CX i EX będzie miało bezpośredni wpływ na ich zysk netto. Prawie wszyscy przedstawiciele organizacji (96 proc.) twierdzą, że strategie CX i EX muszą być ze sobą ściśle skoordynowane – wtedy będą mogły wywierać jak największy wpływ na rozwój przedsiębiorstwa.

- Obecnie najwyższymi priorytetami są EX i czynnik ludzki. Choć dane z naszego badania są na pierwszy rzut oka bardzo optymistyczne, okazuje się, że nie do końca jest tak dobrze. Oczekiwania na tym etapie są raczej życzeniowe, ponieważ 86 proc. respondentów twierdzi, że EX jest w ich firmach na niskim poziomie. W efekcie ma to niekorzystny wpływ na obsługę klienta – informuje Mikołaj Zaleski.