A w praktyce wyglada to tak, iż certyfikaty przyznawane są na podstawie zrealizowanego badania opinii klientów na temat poszczególnych aspektów współpracy z firmą. 

- Program ten jest jedynym w Polsce wyróżnieniem w zakresie satysfakcji ze współpracy z firmą, opartym na wynikach niezależnego badania satysfakcji klientów. Udział w programie umożliwia poznanie opinii klientów na temat wartości wskaźników: gotowości do rekomendacji usług/produktów firmy (NPS), ogólnego zadowolenia ze współpracy (Customer Satisfaction Score) oraz Customer Effort Score (wysiłek wkładany przez klientów w załatwienie ostatniej sprawy) - wyjaśniają organizatorzy, czyli Experience Institute. 

Dodają przy tym, iż w trakcie badań klienci są proszeni o ocenę obszarów: podejście firmy do klientów (m.in. jasność komunikacji, dbałość o klientów), jakość obsługi klientów (m.in. uprzejmość i kompetencje pracowników) oraz proces zakupowy (m.in. doświadczenia klientów w trakcie zakupu).

Badania w ramach programu są realizowane przez cały rok. Do projektu można dołączyć w dowolnym momencie.

Laureaci programu „Firma Przyjazna Klientowi 2021”:

1) Aviva
2) Santander Consumer Bank
3) Idea Getin Leasing
4) PGE Obrót
5) Wonga
6) 4Life Direct
7) Mondial Assistance
8) Natural Pharmaceuticals
9) Unum Życie TUiR
10) Dietific
11) Energetyka Cieplna Opolszczyzny
12) ECO Jelenia Góra
13) ECO Kutno
14) ECO Malbork
15) ECO Tarnobrzeg
16) Impuls – Leasing
17) NTFY
18) WeNet Group
19) Generali Polska

Patronem medialnym programu jest magazyn "Customer Experience Manager".