Jeszcze do niedawna tworzenie aplikacji i innych rozwiązań technologicznych było zarezerwowane dla programistów. Ci, mocno obciążeni pracą, starali się sprostać potrzebom biznesu, dostarczając funkcjonalne produkty. Zdarzało się jednak, że owoce ich pracy, mimo najszczerszych chęci, znacznie od- biegały od oczekiwań. Coraz większe wymagania i krótsze terminy realizacji to wyzwania, które nie mogły pozostać bez odpowiedzi. Rozwiązaniem może być trend, który ostatnio odbija się w biznesie coraz szerszym echem. Dzięki niemu wiele pomysłów ma szansę zaistnieć szybciej. Tym trendem jest citizen development.

Czym jest citizen development?

To nowoczesne podejście do tworzenia rozwiązań technologicznych. Według definicji Gartnera, “citizen developer” to pracownik z różnych obszarów biznesowych (marketing, sprzedaż, finanse, HR), który bez zaawansowanych umiejętności programowania tworzy aplikacje lub rozwiązania, które pomagają w codziennej pracy jemu lub osobom/działom z jego najbliższego otoczenia. Citizen development opiera się na stosunkowo łatwych w obsłudze narzędziach i platformach, które pozwalają na tworzenie oprogramowania bez konieczności kodowania (narzędzia no code/low code).

Jaki to ma wpływ na Customer Experience?

Przykład: podczas badania opinii klienci zgłaszają uwagi do procesu obsługi i w sytuacji idealnej chcieliby samodzielnie umawiać się na rozmowę z konsultantem, bez konieczności wcześniejszego dzwonienia i rezerwowania terminu. Rozwiązanie wymaga zatem przynajmniej 3 prac technicznych...

Cały artykuł dostępny na łamach dziesiątego numeru magazynu "Customer Experience Manager", zaś na platformie INSIGHT, w dziale Warsztat - przykłady zastosowania sztucznej inteligencji w działanich CX.