Opracowanie zatytułowane „Spostrzeżenia na temat wielkiej rezygnacji: Dlaczego pracownicy odchodzą z pracy” obrazuje, dlaczego zatrudnieni odchodzili od swoich pracodawców oraz w jaki sposób pandemia wpłynęła na Wielką Rezygnację, a także co organizacje powinny zrobić, aby z powodzeniem przeprowadzić nowe rekrutacje. 

Wypalenie zawodowe poważnym problemem

Raport pokazuje, że prawie połowa zatrudnionych, którzy odeszli z miejsca pracy w ramach Wielkiej Rezygnacji zadeklarowała, iż w tamtym momencie nie miła zapewnionej nowej posady. Głównymi powodami, przez które pracownicy decydowali się na odejście, to ogólna natura ich pracy oraz zbyt duże obciążenie obowiązkami służbowymi. Wpływ na podjęcie decyzji o złożeniu wypowiedzenia miały również brak poczucia docenienia, nierówności w wynagrodzeniu czy ograniczone możliwości rozwoju kariery. Z badania wynika również, iż wypalenie zawodowe jest poważnym problemem, z którym mierzą się zatrudnieni. Około 60 proc. pracowników, którzy złożyli wypowiedzenie zadeklarowała, że doświadczyła wypalenia zawodowego i emocjonalnego w ostatnim miejscu pracy.

Pracownikom zależy na równowadze między życiem zawodowym a prywatnym

Warto również zwrócić uwagę, że prawie 1 na 3 zatrudnionych stwierdził, iż pandemia COVID-19 miała wpływ na ich decyzję o zakończeniu współpracy z pracodawcą. W grupie pracowników, którzy zrezygnowali z pracy z powodu pandemii, prawie 70 proc. badanych zadeklarowało, że zależy im na lepszej równowadze między życiem zawodowym a prywatnym. Warto również zwrócić uwagę, że więcej niż połowa respondentów stwierdziła (ok. 50 proc.), że ich pracodawcy nie wystarczająco często pytają o opinie pracowników. Dodatkowo zaledwie 25 proc. zatrudnionych czuje się wysłuchanych przez swoich obecnych pracodawców, a mniej niż jedna czwarta dostrzega, że ich firma podejmuje „znaczące działania” w oparciu o ich opinie.

- Wielka Rezygnacja sprawiła, że doświadczenia pracowników znalazły się w centrum uwagi, dając pracodawcom możliwość lepszego zaspokajania potrzeb zatrudnionych, aby zatrzymać ich na dłużej w strukturach – przyznała Melissa Arronte, dyrektor ds. doświadczeń pracowników w Medallia. - Organizacje, które zdają sobie sprawę z tego, że oczekiwania zatrudnionych stale się zmieniają, więc podejmują konkretne działania w celu rozwiązania problemów w danej chwili, będą miały większe szanse na zatrzymanie swoich pracowników, niezależnie od tego, jakie wyzwania pojawią się w przyszłości - dodała.

Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2021 r. wśród prawie 1,5 tys. pracowników w Stanach Zjednoczonych, którzy tuż przed badaniem odeszli z pracy lub myśleli o złożeniu wypowiedzenia. 

Źródło: mat. prasowe