Użytkownik, czyli kto?

Design Thinking (DT) to metoda wspierająca twórcze i kreatywne rozwiązywanie złożonych problemów, która koncentruje się na zrozumieniu i poznaniu potrzeb ludzi. DT wywodzi się z nurtu Human Centered Design, czyli projektowania stawiającego człowieka w centrum, w praktyce biznesowej często mówi się o koncentracji na użytkowniku czy też kliencie. Często zdarza się, że w centrum stawiany jest właśnie klient, rozumiany bardzo dosłownie jako odbiorca-konsument produktu czy usługi, które firma chce zaprojektować metodą Design Thinking. Warto jednak pamiętać, że założenia Human Centered Design uwzględniają nie tylko potrzeby tak rozumianego użytkownika, ale także biorą pod uwagę perspektywę osób, które będą np. sprzedawać produkt czy świadczyć usługę oraz to, jaki będzie to miało na nie wpływ. Jest jeszcze jedna ważna grupa ludzi, o których także nie można zapominać - zespół projektowy pracujący nad rozwiązaniem. Od początku firma powinna dbać także o te osoby - ich potrzeby czy motywacje związane z udziałem w procesie, a także o integrację zespołu projektowego.

W kontekście wyzwań projektowych, z jakimi pomóc może sama metoda Design Thinking najczęstszym skojarzeniem jest praca nad zaprojektowaniem czy też przeprojektowaniem produktu, usługi, doświadczenia oferowanego przez firmy, instytucje publiczne czy organizacje pozarządowe. To, o czym często zdarza się zapominać, to fakt, że Design Thinking jest metodą, która doskonale sprawdza się także w wyzwaniach wewnętrznych, w oparciu o potrzeby i perspektywę tzw. klienta wewnętrznego. W tym kontekście można np. poprzez krótki (nawet 1-2 dniowy) Design Sprint zaprojektować komunikację wewnętrzną, opracować strategię rozwoju organizacji czy przeprojektować wewnętrzny program talencki.

Design Sprinty w projektowaniu programu talenckiego – case study

Program Talents Up banku Pekao S.A., realizowany we współpracy z ekspertami i ekspertkami Concordia Design, zakładał realizację 3 celów: rozwojowego (rozwój zarówno indywidualny jak i w zespole), edukacyjnego (poznanie zwinnych metod i narzędzi projektowych) oraz biznesowego (praca z realnymi wyzwaniami biznesowymi istniejącymi w organizacji). Uczestnicy programu rozwijali się na dwóch równoległych ścieżkach: projektowej i rozwojowej.

Udział w programie mógł wziąć każdy pracownik banku. Do procesu rekrutacji przystąpiło ponad 200 osób, które przeszły przez 3 etapy kwalifikacyjne. W efekcie do udziału w Talents Up zaproszono 50 Talentów - zróżnicowanych pod względem stanowiska, stażu, płci, miejscowości, pionów, doświadczeń. Program angażował nie tylko samych Talentów, ale również ekspertów i ekspertki z organizacji (HR Business Partnerzy, mentorzy, sponsorzy wyzwań, learning coachowie, laboratorium innowacji banku) oraz trenerów i trenerki spoza banku.

Obie ścieżki, tj. projektowa i rozwojowa, były niezwykle intensywne dla jej uczestników. Dodatkowo, realizowane były w czasie pandemii, co wymagało od Talentów nauki narzędzi umożliwiających udział w warsztatach online, a także elastycznego podejścia do harmonogramu ścieżek. Doświadczenie udziału w programie talentowym, który w takiej formule po raz pierwszy miał miejsce w organizacji, zrodziło szereg wniosków, pomysłów na usprawnienia i dalsze kroki. By jak najlepiej wykorzystać opinie zebrane tuż po finale ścieżki projektowej, uczestnicy poproszeni zostali o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej, a trenerki i trenerzy oraz koordynatorki programu wzięli udział w warsztatach retro. Zebrane dane stały się cennym punktem wyjścia dla przeprowadzenia dwóch warsztatów Design Sprint. Celem pierwszego z nich było przeprojektowanie programu rozwojowego w taki sposób, by uwzględniał on lessons learned, zebrane uwagi oraz rekomendacje. Drugi sprint dotyczył pomysłów na działania promocyjne dotyczące kolejnej edycji programu Talents Up oraz roli “absolwentów” pierwszej edycji...

Cały tekst można znaleźć na łamach drugiego numeru magazynu "Customer Expetience Manager", zaś na platformie INSIGHT "Kreatywny narzędziownik Concordii Design".